کد بایگانی: 1 عنوان: معیارهای دانشگاه تمدّن ساز از منظر قرآن و روایات کلمات کلیدی : نویسندگان : |
آرشیو: شماره 1 پاییز 1397 مشاهده شده : 1.3K تاریخ :۱۳۹۸/۱۱/۱۴ فایلها : ندارد |
معیارهای دانشگاه تمدّن ساز از منظر قرآن و روایات |
|||||
دانشگاه به عنوان بارزترین نهاد تولید علم و دانش، ترویج معرفت و فرهنگآفرینی در جامعه، همواره نقش مهمی در پیشرفت و تعالی تمدّنها ایفا کرده است. به نظر میرسد در شرایط کنونی که تلاش برای پیشرفت و شکوفایی تمدّن اسلامی در رأس امور قرار دارد، تبیین شاخصهای نهادی که با انجام رسالت خود، رشد و اقتدار تمدّن اسلامی را فراهم خواهد آورد، نیز از اهمیّت ویژهای برخوردار است. لذا، جهت تعیین معیارهای دانشگاه تمدّنساز، در مقالهی حاضر تلاش شده است ضمن تحلیل و بهرهگیری از آموزههای اسلامی به این پرسش بنیادین پاسخ داده شود که دانشگاه باید بر مبنای چه معیارها و شاخصهایی بنا شده باشد تا بتواند رسالت تمدّنسازی خویش را به نحو احسن بهجا آورد؟ برای دریافت پاسخ این سوال در این تحقیق، پس از تبیین نقش مثبت و سازندهی نهادهای علمی در رشد و پیشرفت سه کانون تمدّنی قبل از تمدّن اسلامی از جمله: تمدّن مصر در آفریقا، تمدّن پارس در ایران و تمدّن یونان در مغرب زمین، نقش سازندهی مراکز و نهادهای علمی در پیشرفت تمدّن اسلامی اثبات گردید. سپس، بر اساس آموزههای اسلامی، معیارهای دانشگاه تمدّنساز تبیین و مورد بررسی قرار گرفت که در این راستا مؤلفههایی از جمله: داناییمحوری، توانایی و توانمندی، نیکویی و زیبایی به عنوان شاخصها و معیارهای دانشگاه تمدّنساز معرفی شدهاند. به این معنا که ظهور و بروز کامل این مؤلفهها موجب اطلاق صفت تمدّنسازی به دانشگاه میشود. همچنانکه فقدان وجود آنها دال بر ناکارآمدی دانشگاه در این عرصهی تمدّنی است. |
گالری |
|||||
نظرات |
|||||
|